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MITSUI-SOKO Branding Project 01

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TITLE

MITSUI-SOKO BRANDING PROJECT

CASE

三井倉庫って、どんな仕事をしている会社だと思いますか?
その社名にもあるように、世間のイメージは三井系列のいわゆる「倉庫会社」です。しかし、本当の姿は、陸・海・空を網羅するグローバルな総合物流企業なのです。そのギャップを埋めるために、ブランディングプロジェクトは発足しました。

まず着手したのは、企業のビジョンとミッションの策定、そしてコーポレートタグラインの開発です。三井倉庫が社会に対して何を約束していくのか、そのためにひとりひとりが何をすべきなのかを明確にした上で、コミュニケーションツールの「会社案内」、インナーツールの「ブランドブック」の制作が始まりました。

日本全国に広がる三井倉庫グループ各支店、倉庫を訪問し、社員の方々に取材を実施。延べ150名の声をもとにして、三井倉庫という会社が持っているDNAを浮き彫りにし、50ページを超えるブランドブックを完成させました。

新しい三井倉庫のイメージをつくる上で、大きな役割を果たしているのが、イラストレーターの起用です。今回、制作をさせていただいたブランドブック、会社案内、webサイトでは、カラフルなイラストによって従来の倉庫会社にはない世界観をつくりだし、未来へ、そして世界へはばたく三井倉庫の姿を描きました。

なお「ブランドブック」は第41回 日本広告写真家協会公募展「APAアワード2013」広告作品部門で入選、「年鑑 日本の広告写真2013」に掲載されています。

CASE

Mitsui-Soko? Just from the name, it's hard to grasp the extent of this company's operations. The Mitsui part tells us it is part of the world renowned Mitsui Group, and in Japanese "soko" means warehouse. But this hardly conveys the true scale and capacity of a global logistics enterprise with an air, sea and land network that covers much of the world. The goal of our branding project was to bridge the gap between the name and the reality.

Our first actions were to settle on vision and mission statements for the company and to develop a corporate tagline. We determined what Mitsui-Soko wanted to set as their commitments to society, and the conduct expected of each employee to fulfill these commitments. Based on these, we began production of the Company Guide as the main communication tool, and a Brand Book for internal use.

The completed Brand Book runs to over 50 pages, and is a distillation of Mitsui-Soko's corporate DNA based on visits to the company's offices and warehouses all over Japan, and on interviews with over 150 staff.

The illustrator plays a major role in the crafting of a corporate image. For the Brand Book, Company Guide and website, we employed a colorful range of illustrated designs, radically different in style than anything used before in this industry. The result is a visually striking portrayal of Mitsui-Soko as a forward-looking, globally-expanding company with a unique world view.

The Brand Book was selected for the 41st Japan Advertising Photographers’ Association Exhibition "APA Award 2013" (Advertising Work category) and featured in "Yearbook – Advertising Photos in Japan 2013”,published in March, 2013.

CREDIT

AD : 加納 彰
CW : 鎌谷 友大
WD : 吉村 幸久
CP : 松井 徹
AE : 渡辺 成将

CREDIT

AD : Akira Kano
CW : Tomohiro Kamaya
WD : Yukihisa Yoshimura
CP : Toru Matsui
AE : Shigemasa Watanabe

CLIENT

MITSUI-SOKO Co., Ltd.

YEAR

2012

TAG

GRAPHIC , WEB

Behind the Scene

三井倉庫というブランドをどのように表現するか。
ブランドブックのビジュアル作りは、物流の現場に近づき、社員の皆さんの姿をドキュメンタリータッチで切り取ることから始まりました。

写真は、港湾事業。ガントリークレーンと呼ばれるコンテナ貨物の積み卸し用クレーンにいっしょに昇らせていただき、地上40メートルの高さから仕事風景を撮影しています。
社員の皆さんにとってはなにげない風景を、写真のチカラで1枚1枚ドラマチックに描き出しています。

取材にはじまり、撮影のためのロケハン、ロケだけでも、費やした時間は延べ2週間近く。現場で皆様には多大なるご協力を賜りましたことを、心より感謝いたします。

How to express the brand that is Mitsui-Soko? To produce the visuals for the Brand Book, we began with documentary style portrayals of Mitsui-Soko employees at various work sites.

The photo here shows a gantry crane in Hong Kong, used for loading and unloading containers. Our photographer climbed 40 meters up the crane to catch the operator in action. Many of the photos in the book show workers nonchalantly doing such highly skilled jobs in similarly dramatic and unusual locations.

We spent more than two weeks doing research, finding locations and shooting the photographs for this project. At every site, we were greatly helped by the exceptionally kind assistance of Mitsui-Soko employees.

WORK

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