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TITLE

福島の窓

CASE

2014年3月11日。福島は震災から丸3年を迎えました。もう3年と考えるか、まだ3年と考えるか。その感じ方は、人によって違います。けれど確かなのは、復興への道のりはまだ長いということです。そんな状況でも、前を向いて一生懸命に生きる福島人を少しでも勇気づけたい。そして、すべての福島人をひとつにしたい。そんな想いで、2014年3月11日、30段見開き企画『福島の窓』をお届けしました。
この紙面を壁に貼ると、磐梯山をのぞむ窓がつくれます。そしてこの紙面には、被害が大きかった地域の方も、被害が比較的小さかった地域の方も、この窓から福島人の「心の山」を眺めることで心をひとつにし、明日から始まる震災後4年目を一緒に乗り切っていこうというメッセージが込められています。6日後の3月17日には、仮設住宅にお住まいの方で、実際に窓をつくってくださったご家族の前向きな姿を題材にした15段をお届けしました。
単に言葉とビジュアルでメッセージを届けるのではなく、「窓」がつくれる紙面をお届けすること自体に想いを込めたところに、新聞社としてのチャレンジがありました。
もちろん、この企画によって福島の状況を変えることはできません。けれど、3.11の福島に、翌日から始まる4年目に向けた前向きなメッセージをお届けできたと思います。

CASE

March 11, 2014. Three years have passed since the disaster that hit Fukushima. Some may respond “already three years?” and others “only three years?” but all can agree that there is a long way left on the path to full reconstruction. What is always needed is encouragement for the people of Fukushima to hang together as they continue the struggle. That was the genesis of our project – a full page spread for a local Fukushima newspaper, to be published on March 11, 2014.
The spread featured a view of Mount Bandai, and was designed so that when it was opened and fixed to a wall, it would appear to be a window looking out on the mountain. Mount Bandai is the much loved heart of Fukushima, and our hope was that the “window” view would unite everyone living in the region, both from the hardest-hit and the relatively unscathed areas, as they embarked on a fourth year of rebuilding their home.
Six days later, on March 17, the newspaper featured a full page article about the project, reporting on their visit to a displaced family who had actually hung our “window” on the wall of their temporary housing.
The challenge was not merely to express this message in words and visuals, but to make the “window” appealing enough that people would feel moved to use it as intended. And while it had to be appealing and eye-catching, we also needed to take into account people’s emotional sensibilities on that day.
Of course, our project could not change the realities of the situation in the still recovering region. However, as people looked back on March 11 at the fateful events of three years earlier, many of them with only the darkest memories, our goal was to send a message of hope and inspiration as they move on into the fourth year from the disaster.

CREDIT

CD:上島 史朗
AD:市田 誠仁
CW:淺井 勇樹
CP:菅野 悟子

CREDIT

CD:Shiro Ueshima
AD:Masahito Ichida
CW:Yuki Asai
CP:Satoko Kanno

CLIENT

福島民報社

YEAR

2014

TAG

GRAPHIC

WORK

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