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TITLE

VAIO Z / VAIO Z Canvas Launch

CASE

「自由だ。変えよう。」

設立時に掲げたこの言葉は、独立から半年経った2015年2月、ふたつの「Z」に結実しました。

「VAIO Z」と「VAIO Z Canvas」。 非常識なほどのこだわりが凝縮された2つのVAIO。個性の異なる二つの「Z」をどう世に問うべきか。まず、これまでに重ねてきた取材から得られたことをひとつずつ、言葉にしてゆきました。

・半年前の設立会見の時も、「Z」の開発は進められていたこと。
・新会社についての否定的な風潮もある中、「いまに見てろよ」と、安曇野の技術者は前を向いていたこと。
・こんな非常識なPCは自分たち以外つくれないと信じていたこと。
・部品メーカーのみなさんと白熱した議論を繰り返したこと。
・製品が世に出る直前まで、最終調整を繰り返したこと。
・買ってくれた人の満足がどこまでも続く製品を目指したこと。
・セクションの垣根なく、自由で、闊達な議論が連日連夜行われていたこと。

コミュニケーションでは、そうしたVAIO株式会社の持つDNAと呼べるものを、それぞれに相応しいアプローチで形にしてきました。多くの人に見てもらう映像では、常識の逆をゆくその思想を圧縮して伝え、取材を通して得られた言葉たちは、ポスターとして工場に掲出してもらう。ユーザーと直に触れ合うファンミーティングでは、イメージで伝えるのではなく直接対話してもらう。

少し前なら、ユーザーとメーカーが同じ場所で新製品についてフラットに対話するなんて、考えられませんでした。企業の透明化が問われる時代の中で、軽やかにその時代に対応できているのは、この1年、大きな変化を乗り越えてきたからかもしれません。

ふたつのZは、喝采と共に受け入れられました。期待があるからこそ、世の中のVAIO株式会社を見る目は厳しくなる。その幸せな緊張関係が、きっと次のコミュニケーションに生かされていくと信じています。

CASE

“We’re free. Now let’s change.”

This catchphrase was used by VAIO to define its direction when it was spun off as an independent company. The first concrete result was seen six months later with the release of the two Z models in February, 2015.

VAIO Z and VAIO Z Canvas. Two VAIO models that are almost absurdly well made and designed. How to explain these two computers, each with quite different characteristics, to consumers? Our first step was to summarize all our findings up to that point:

• Six months earlier at the launch of the new company, they made a firm declaration that development of the Z was proceeding.
• Even while the new company was struggling, the Azumino engineers maintained a positive outlook, telling everyone “you’ll see soon enough.”
• They believed that no one else could create a computer like this, seemingly in disregard of common sense.
• They had repeated and impassioned discussions with the component makers.
• The two models were being constantly refined right up to the moment before launch.
• The designers’ goal was to deliver products that would never stop satisfying their users.
• Open and frank discussions were held constantly between all sections of the company.

In our communications, we used different approaches for each model to evoke these aspects of the VAIO corporate DNA. In our most widely used TV commercial, we represented the target VAIO user with people unafraid to go against the common wisdom in a variety of ways. We condensed the ideas from our summary of the Z project even further and made these into motivational posters for the VAIO factory. And during fan meetings with users, we persuaded the engineers and designers talk to users plainly and directly, conveying their passion for this project.

Until very recently, this kind of meeting as equals between users and manufacturer to discuss a new product would have been unthinkable. The fact that VAIO Inc. has been able to so easily adapt to this age of increasing corporate transparency illustrates the huge changes the young company has gone through over the last year.

Both Z models have been received with great acclaim. Because of the great expectations for the new company, VAIO Inc. is being held to very high standards. It’s a fortunate kind of tension, and we expect to be making use of it again in subsequent communications.

CREDIT

SCD: 島田 浩太郎
CD:上島 史朗
AD:尾幡 晋保
CW:中澤 岳央
CP:餘吾 英幸
AE:田重田 有作/ 岳山 竜太

CREDIT

SCD:Kotaro Shimada
CD:Shiro Ueshima
AD:Kuniyasu Obata
CW:Takeo Nakazawa
CP:Hideyuki Yogo
AE:Yusaku Tajuta/ Ryuta Kakuyama

CLIENT

VAIO

YEAR

2015

TAG

GRAPHIC , TVCM , WEB

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