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TITLE

家族のはなし2017

CASE

2013年から数えて4回目の「家族のはなし」。2016年の母の日企画に続き、今回は父の日をテーマに制作しました。

企画の出発点は「父の日」は「母の日」と比べて、大切にされていないという事実でした。ある調査(※)では「『父の日』と『母の日』どちらが大切ですか?」という質問に対して、「どちらも大切」が1位(43%)だったものの、「母の日」が26.3%なのに対し「父の日」は、わずか2.2%。「今年の父の日に何かをプレゼントする予定がありますか?」に対しては、67%が「なし」と回答。さらに、「父親の好きなところを教えてください」に対しては、「特になし」が1位(26.7%)ということが明らかになりました。

このような切ない現実がある中、ひとつでも多くの家族に、父の日に気づいてもらい、母の日と同じくらいあたたかい気持ちで父の日を祝うきっかけをつくりたいと考えました。そこで、まずは母の日にティザー広告を出し、「あと35日」で父の日が来ること、父の日を祝うことをお願いしました。そして父の日当日の朝刊別刷り12頁で表現したのは、家族に愛される「お父さんの背中」。新聞15段のサイズを活かして、ときに力強く、ときに哀愁を漂わせる背中を堂々と表現しました。また、対向面には長年愛され続けているロングセラー商品の背中を等身大で表現。新聞社の企画でありながら、言葉を一切排し、終面で「言葉よりも雄弁な背中がある。」というメッセージで締めくくりました。

この企画によって、去年よりも父の日をお祝いする家族が増えたのなら、お父さんを囲んで「家族のはなし」をする家族が増えたのなら、嬉しいです。また、歴史ある大切な商品の背中だけを広告することを許してくださったスポンサーの皆様に、この場を借りて感謝を申し上げます。

※クリエイティブサーベイ調べ「父の日に関する意識調査」(2016)

CASE

For the Shinano Mainichi Shimbun’s fourth Family Story promotion, we decided on a Father’s Day theme, following 2016’s Mother’s Day special.

The starting point for this project was our realization that Father’s Day is widely seen as much less important than Mother’s Day. The answers to one multiple choice poll (*) found that respondents (43%) considered both days equally important, while 26.3% viewed Mother’s day as more important compared to just 2.2% who valued Father’s Day more. Asked “will you be giving a present for Father’s Day this year?” 67% chose the negative. And when asked to choose the thing they liked best about their father, the largest group (26.7%) selected “nothing in particular.”

Faced with these somewhat depressing results, we decided to use the occasion of Father’s Day to encourage people to care more about their fathers, and to celebrate Father’s Day as warmly as Mother’s Day. We started with a teaser in the Mother’s Day edition, announcing “35 days left to Father’s Day.” On Father’s Day itself, the morning paper included a 12-page supplement on the theme “love inspired in families by fathers’ backs.” Using the full space of the newspaper page for maximum impact, these close up photos of men’s backs evoke a range of emotions from masculine strength to wistful sadness. The facing pages featured the reverse views of long-selling products very close to the hearts of Japanese men. There was no text at all until the final page, which contained the message “sometimes backs can say more than words.”

We will be happy if our project succeeds in persuading more families to celebrate Father’s Day, and creates more “family stories” focused on fathers. Our grateful thanks go out to all those sponsors who allowed us to use photos of their much-loved products showing the reverse sides only.

(*) From Creative Survey’s 2016 Father’s Day opinion poll

CREDIT

CD:上島史朗
CW:淺井勇樹
AD:加納彰
CP:鳥屋窪由佳

CREDIT

CD:Shiro Ueshima
CW:Yuki Asai
AD:Akira Kano
AE:Yuka Toriyakubo

CLIENT

信濃毎日新聞社

YEAR

2017

TAG

GRAPHIC

WORK

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信濃毎日新聞社

家族のはなし2017

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信濃毎日新聞社

家族のはなし2016「信濃母日新聞」

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The Shinano Mainichi Shimbun

The Shinano Mainichi Shimbun "A Family Story" (Newspaper Printing Press Animation)

信濃毎日新聞

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