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TITLE

家族のはなし2018「家族の言葉新聞」

CASE

◾️Mission

信濃毎日新聞および地方新聞のブランディング

「新聞が読まれなくなった」。そう言われて久しいけれど、地方紙には他のメディアにはない良さや、大切な役割がある。その本質的な価値を伝えること。


◾️Idea

「透かすと読める新聞」で家族間の思いを描く

2013年に長野県の信濃毎日新聞さんと一緒にはじめた「家族のはなし」は、5年目を迎えました。今回のテーマは"家族の言葉"。家族を思えば思うほど言えない・言わない言葉がある。「家族の言葉は、幸せな裏腹だ。」新聞を透かすことで、家族の言葉が読みとれる仕掛けの新聞です。発行日を、家族が大晦日に向けて集いはじめた12月29日(土)とすることで、家族を考えるきっかけをつくり、地方紙の大切さを伝えました。


◾️Result

読者からたくさんの声。国内外の広告賞を受賞

今年も読者から直筆のお手紙やお電話など、たくさんの声をいただきました。また、イラストをご担当いただいた、木内達朗さん(池井戸潤の半沢直樹シリーズ・下町ロケットシリーズの書籍装画などを手がけるイラストレーター)のビジュアルにも大きな反響がありました。ADFEST2019 PRESS部門 BRONZE、CCN(コピーライターズクラブ名古屋)賞を受賞。

CASE

◾️Mission

Local newspaper branding (Shinano Mainichi Shimbun)

It’s been common wisdom for years that no one reads newspapers any more. However, local newspapers still play an important role and offer something that other media cannot. Our mission was to convey their essential value.


◾️Idea

It takes a newspaper to get families really talking to each other

We have been working since 2013 with the Shinano Mainichi Shimbun to produce their series “A Family Story.” For the fifth year of the series, we chose as our theme “Family Talk.” It's common for families to avoid certain topics, to talk about anything except what is most important. Such habits prevent us expressing our emotions, and deny us the joy we should be getting from communicating fully with our loved ones. We decided that we could use the medium of the local newspaper to get families talking to each other. We did this with hand-drawn illustrations of family scenes, with the unspoken emotional meaning of the words appearing as a watermark behind the superficial, spoken words. The issue was set for December 29, when all the family would be gathered in preparation for New Year, and were likely to read it together.


◾️Result

Enthusiastic reader response. Domestic and international awards

The campaign generated large numbers of reader letters, phone calls and other communications. The visuals (by Tatsuro Kiuchi, a well-known illustrator) created an especially favorable reaction. Awards included bronze medal in the Press category of ADFEST2019 and the CCN Award (Copywriters Club Nagoya).

CREDIT

SCD:上島史朗
CW:淺井勇樹/上島史朗
AD:加納彰
CP:鳥屋窪由佳

CREDIT

SCD:Shiro Ueshima
CW:Yuki Asai/Shiro Ueshima
AD:Akira Kano
AE:Yuka Toriyakubo

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